fredag 10 februari 2012

Minimodeller


Före


Efter


Igår var det "Marie" för hela slanten - först hårstyling hos Frisör Marie (Tomas Frisersalong) och sedan, på morfars initiativ, fotografering av alla barnbarnen på Ateljé Marie. Vilken rolig, härlig, jobbig, fantastisk och fullständigt galen dag! Låt mig dela upp kaoset i två kapitel:


Frisörbesök:

Estelle fick glädjefnatt inne på salongen och höll på att riva allt som kom i hennes väg - frisörstolar, schampoflaskor, kaffe... Hon var förvisso som en solstråle till humöret (och helnöjd med sin nya frilla) men jag blev ändå lite svettig! (Detta var dock ingenting mot vad som skulle komma senare under eftermiddagen....) TACK Marie för engagemang, tålamod och, som alltid, finfint jobb! Förstår om hela frisörsalongen drog en suck av lättnad när vi gick;)



Pirrig inför "det stora klippet"


Fullt fokus hos såväl frisör som kund


Nya frisyren ifrån alla vinklar


"Pez" - en nödvändighet vid frisörbesök


Helnöjd över resultatet


Fotosession:

I fotostudion var det allt annat än lugnt. Vet knappt hur jag skall börja... I enlighet med det fullkomliga kaos som utspelade sig på Ateljé Marie igår eftermiddag återger jag fotograferingen i lösryckta meningar. Är fortfarande i chock och alltför trött för att formulera mig ordentligt;)

5 systrar/kusiner i åldrarna 0-9 år. BabyNoelle - helcool under hela plåtningen. Envisades dock med att ha handen konstant i munnen så jag befarar att vi inte kommer se mycket av hennes söta nuna på de färdiga bilderna. Edith (1,5 år) - bedårande som alltid men mestadels på uselt humör. Sken dock upp en aning när hon blev presenterad för en gunghäst. Estelle (knappt 4 år) - fullkomligt sjövild under större delen av fotosessionen och växlade ideligen mellan att vara samarbetsvillig och tokmotsträvig. Var på topp initiellt men tröttnade ganska snabbt på modellyrket. Att "låna" fotografens prylar (vilket förstås var högst otillåtet), äta godis och springa runt i studion lockade mer än att posera framför kameran. Astrid (6 år) - ovanligt sansad då hon brukar "spela i Estelles liga" men surnade något när hon (för att matcha klädtemat jeans & vitt) tvingades ta av sig sina rosa strumpor. Nora (9 år) - lugnet själv och en sann klippa under hela fotograferingen. Tur att någon höll stilen när samtliga andra höll på att tappa fattningen. Även fotograf Peter såg stundtals småchockad ut men (då jag sett hans tidigare alster) är jag övertygad om att resultatet, trots allt, kommer bli toppen. Dessutom använde vi ju oss av väldens sötaste minimodeller! Lite vilda bara...;)

Om vi, mot förmodan, skall upprepa cirkusen vid något tillfälle har jag lärt mig följande:
- Planera ej in dagis, klippning OCH fotografering under samma dag
- Muta inte med godis under själva plåtningen då det inte är vidare snyggt med "Pez" som extra tänder på bilderna
- Släpp alla förväntningar, fotot blir garanterat ej som du tänkt dig;)



Stells går loss bland fotografens rekvisita


Nellie intar "dagens pose" = hand i mun


Trötta fotomodeller


Idag väldigt seg men glad över att gårdagen gick att genomföra! TACK Finaste Far för att du arrangerade det hela, superroligt att få alla busungar på ett och samma foto! Om några timmar skall jag äntligen få pussa på lilla Adela - minstingen som nära inpå föddes i vår soffa:) Vilken lycka!

Trevlig helg!/ Beckis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar